2

Wat Mag je Niet Eten bij Diabetes? Leer de 12 Ongezondste Producten

Diabetes type 2 wordt voornamelijk veroorzaakt door een ongezond eetpatroon. 

het is dus belangrijk dat je de producten die je voorheen at, niet meer eet nu je diabetes hebt. 

In dit artikel leer je daarom de 12 meest ongezonde producten voor als je diabetes type 2 hebt. 

More...

Dit mag je niet eten bij diabetes type 2

Zodra je gediagnosticeerd bent met diabetes type 2 is het ontzettend belangrijk om je levensstijl aan te passen. Door nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren voorkom je verergering van de ziekte. Met een gezonde levensstijl kun je anders onomkeerbare problemen met je gezondheid voor zijn.

Pak het helemaal goed aan en je geneest de suikerziekte helemaal. Met name is het voedingspatroon hierin doorslaggevend. Overgaan naar voedsel waarbij de bloedsuikerspiegel niet piekt en het liefst stabiel blijft is de sleutel naar genezing.

Wat leer je in dit artikel?

De lijst hieronder bevat 12 producten die je beter niet kunt eten bij diabetes. Ook al is de lijst gericht op mensen met suikerziekte; eigenlijk gaat dit artikel voor iedereen op.


Als jij liever geen hypers meer wilt en je bloedsuikerwaardes voor eens en voor altijd wil verbeteren, dan wil je onderstaande voedingssoorten niet eten bij diabetes. 

Wil je een gezond leven? Begin dan in de keuken!

Het is tijd voor een grote schoonmaak- en opruimactie in jouw koelkast en keukenkastjes.

Voor het gemak hebben we ook een gratis boekje voor je opgesteld met kant-en-klare recepten. Alles uit onderstaande lijst kun je dan direct vervangen met producten uit dit boekje.

#1 Frisdrank mag je niet drinken bij diabetes

We beginnen dit artikel niet voor niets met frisdrank. Wil je een enkeltje naar een ongezond lijf vol gezondheidsproblemen? Blijf dan vooral frisdrank drinken.

Met name energiedrank en cola zijn grote boosdoeners, maar sinas of cassis drinken is niet veel beter.

Frisdrank is een gevaarlijke cocktail van suiker, cafeïne, koolzuurgas en water.

Ik zou een heel boek kunnen wijden aan de gevaren en nadelen van frisdrank. Voor nu houd ik het bij deze 7 punten:

  • Met het drinken van een glas frisdrank verzeker jij jezelf ervan dat je bloedsuikerspiegel door het dak schiet
  • Je bloedsuikerregulatie wordt zwaar verstoord
  • Het zorgt voor slaapproblemen
  • Je nieren krijgen door frisdrank een optater
  • Frisdrank heeft een desastreuze uitwerking op je gebit
  • Je maaginhoud raakt ontregelt
  • Het is verslavend


Frisdrank is funest voor je bloedsuikerspiegel

De verslavende werking van frisdrank is heel simpel uit te leggen.

Drink een glas frisdrank en je krijgt met gemak zes suikerklontjes binnen. Hierdoor schiet je bloedsuikerspiegel door het plafond.

Je lichaam gaat hard aan de slag om deze suiker zo snel mogelijk uit het bloed te halen. Oftewel, na de bloedsuikerpiek, volgt een dal. Een crash. 

Hierdoor heb je waarschijnlijk het idee dat je even je oogjes dicht moet doen. Dit is de welbekende dip. 

Wat schiet er vervolgens door je hoofd: "Even een blikje cola halen uit de automaat, daar knap ik wel van op!"...

..en de cirkel is rond.

Je hoeft geen hooggeleerde te zijn om te weten dat frisdrank slecht voor je is. En dat het zelfs funest voor je is als je diabetes hebt.

Waarom moet je frisdrank dan tevens laten staan als je 'slechts' in het voorstadium zit?

Ook dit is eenvoudig uit te leggen. De hoeveelheid snelle suikers in frisdrank laten je bloedsuikerspiegel in korte tijd tot abnormale hoogtes stijgen. Zelfs al heb je geen diabetes, dan nog is deze stijging ongezond. En eigenlijk onaanvaardbaar als we onze gezondheid in acht nemen.

Door producten te laten staan die je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen kun je diabetes voorkomen. 

Als je niet weet waar je moet beginnen, dan is frisdrank het eerste product dat je moet schrappen. Deze verslaving minder heeft een zeer positieve invloed op je gezondheid en gaat je ook nog eens een hoop geld opleveren. Een glas kraanwater kost namelijk nagenoeg niets.

Wil je diabetes voorkomen of genezen, begin dan met het vervangen van frisdrank door water, thee en zwarte koffie.

Voordat je nu alle reguliere frisdrank gaat vervangen door light varianten; doe geen moeite.


De light en zero varianten hebben niet zozeer invloed op je bloedsuikerspiegel, maar ze houden je brein wel voor de gek. Je hersenen verwachten bij het drinken van iets zoets namelijk dat er energie aankomt. Wanneer dit echter niet het geval is (bij light dranken), dan geeft je brein een hongerprikkel af om alsnog de energie binnen te kunnen krijgen. Light dranken zorgen daarom voor eetbuien. 


Ook verpesten lightdranken je smaakpapillen en je darmflora.  


#2 Vruchtensap

Het eerste punt opvolgen zorgt al voor behoorlijk wat ruimte in onze koel- en kelderkast. Geen (light) frisdrank meer.

Waar vervolgens veel mensen de mist in gaan, is dat ze denken dat vruchtensap wél gezond is. Immers, het is afkomstig van fruit. Dus dan zal het wel goed zijn, toch?

Daar zit wat in. Toegegeven, vruchtensap is niet ZO slecht als frisdrank. Het bevat nog net wat meer vitaminen dan dat frisdranken bevatten, maar die kun je net zo goed via normaal fruit of zelfs via een supplement binnenkrijgen. 

Voordat je nu een nieuwe voorraad sinaasappelsap gaat aanleggen, even dit: 

  • vruchtensap bevat, net als een glas sinas of cola, zo'n zes suikerklontjes per glas. 

Daarnaast zijn de meeste gezonde stoffen eruit gehaald, en er suiker aan toegevoegd om het langer houdbaar te maken en lekkerder te laten smaken.

Dus nee, ook vruchtensap wil je niet drinken bij diabetes. Het is dan wel iets beter dan frisdrank, maar nog steeds ontzettend slecht voor je.

Wat alles nog wat erger maakt is dat fabrikanten van vruchtensap en frisdrank bij ons de illusie wekken dat hun product gezond is. Flitsende verpakkingen met keurmerken, vinkjes en verleidelijke uitspraken over wat er allemaal wel niet in zit. Het ironische is dat ze veel goede stoffen eruit filteren om er vervolgens wat vitamine C aan toe te voegen. Want het is dan "100% puur sap"en "rijk aan vitamine C".

Niet wetende dat vitamine C eigenlijk als conserveringsmiddel wordt toegevoegd. 

Ik hoop dat jij hier vanaf nu niet meer intrapt zoals die alsmaar groter wordende groep mensen met (zwaar) overgewicht, diabetes en alle andere welvaartsziekten.

Blijf ver weg van alle vruchtensappen

Om enkele producten te noemen die je moet vermijden:

  • Sinaasappelsap
  • Bessensapappelsap
  • Dubbeldrank
  • Multivitamine drank

Of het nu uit pak is of versgeperst. Dat maakt weinig verschil. Laat daarom naast frisdrank ook de dik- en ziekmakende vruchtensap staan, voordat het te laat is.

Wil je toch fruitsap? Pers dan een limoen of citroen uit. Dit zijn de enige uitzonderingen op de regel gezien hun verwaarloosbare hoeveelheid suiker. Meng een beetje limoensap met koud water, wat muntbladeren en een ijsklontje en je hebt een heerlijk, verfrissend drankje.

Fruit is vele malen gezonder dan fruitsap en toch zijn er zelfs fruitsoorten welke je niet mag eten bij diabetes. Denk aan bananen, mango en ananas. Deze bevatten veel fruitsuiker en weinig vezels. 


#3 Alcoholische dranken

Alcohol gaat in veel verschillende vormen over de toonbank.

In dit artikel maken we een duidelijk onderscheid tussen:

  •  suikerrijke alcoholische drankjes
  • drankjes met weinig tot geen suiker

De meest ongezonde alcoholische drankjes zijn de cocktails en mixjes. Bij cocktails worden verschillende soorten drank, vruchtensap, frisdrank en vaak ook nog suiker met elkaar gemengd.

Mixjes zijn over het algemeen sterke dranken vermengd met meerdere suikerrijke dranken.

En hoe zit het met bier en wijn?

Om eerlijk te zijn; bier is niet veel beter.

Als je kijkt naar het aantal suikers, dan is een biertje net zo slecht als een glas cola. Het mag dan iets beter zijn dan de meeste cocktails, alsnog verstoort bier je bloedsuikerspiegel. Daarnaast maakt het je dikker en zorgt het voor een bierbuikje.

Nu bevat wijn ook suikers. Maar toch is wijn gezonder dan bier. Met name rode wijn bevat resveratrol wat een gezonde stof is voor hart- en bloedvaten. Wanneer je een wijntje bij het eten neemt, is het zo slecht nog niet aangezien het eten ervoor zorgt dat je bloedsuikerpiek minder hoog is. Mits je maaltijd gezond is natuurlijk. 

"Maar alcohol is toch helemaal niet goed voor je?" hoor ik je denken.

Grotendeels geef ik je gelijk. Er is wel één uitzondering.

Matig alcohol gebruik is gezond

Door matig alcohol te drinken kun je zelfs je bloedsuikerspiegel ondersteunen laag te houden. Dit is wel enkel het geval bij één glaasje. Ga je meer drinken, dan werkt het juist tegen je.

Kortom, wil je toch graag genieten van een glaasje alcohol zo nu en dan.

Dan kan dat. 

Hou het dan bij één wijntje. 

Meer dan één drankje zorgt juist voor hevige schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

En cocktails of andere mixdrankjes dien je wel ECHT te laten staan. 

Weet je dat jij je niet kunt inhouden na één drankje, dan kun je het beter helemaal laten. Kun jij je prima beheersen, wees dan niet ongerust als je een glaasje wijn tijdens het diner drinkt.


#4 Zoete zuivel

Fabrikanten van zuivel zijn misschien nog wel erger dan de producenten van vruchtensappen. Niet vanwege het hoofdbestandsdeel melk wat ze verkopen. Wel vanwege de vele producten die zij bestempelen met 'gezond' en 'voel je fit'. Ondertussen zoeten ze het aan met suiker en andere rommel.

De meeste zuivelproducten behoren tot de grootste misleidingen van tegenwoordig. We hebben het over producten als:

  • Vruchtenyoghurt
  • Drinkyoghurt en andere zuiveldrankjes
  • Alle soorten vla
  • Fristi, chocolademelk

Al dit soort producten worden volgegooid met suiker. Uiteindelijk bevatten deze soorten zuivel vrijwel net zoveel suiker als een glas cola.

Wees daarom op je hoede als je de neiging hebt om een ontbijtdrankje te kopen. Want ook dat laat je bloedsuikerspiegel sneller stijgen dan je lief is.

Wist je dat veel van dit soort producten van de buitenkant heel gezond lijken?

Laat je hier niet door misleiden. Uitspraken als 'mager', 'biologisch', 'gezond', 'light', '0% vet', kun je vanaf nu allemaal met een flinke korrel zout nemen.

Over het algemeen geldt:

Als een verpakking je ervan moet overtuigen dat het gezond is, dan is het waarschijnlijk ongezond.

Broccoli hoeft zijn best niet te doen om gezond te lijken. Daarvan weten we dat het gezond is. Een pak Vifit ziet er flitsend uit. Er staan allerlei overtuigende termen op. Wanneer je vervolgens voor de grap eens op de ingrediëntenlijst kijkt, dan weten we eigenlijk al wel genoeg.

Gezoete zuivel mag je niet eten (en drinken) bij diabetes.


#5 Koekjes kun je beter niet eten bij diabetes type 2

Het spijt me zeer dat ik je dit moet ontnemen. Om heel kort te zijn; koekjes zijn absoluut not done als je suikerziekte hebt. Of in het voorstadium daarvan zit.

Het is een feit. Koekjes zijn slecht voor je. De 'normale' koekjes zijn heel eenvoudig graan vermengd met suiker.

En denk je dan gezond bezig te zijn met "volkoren" koekjes, dan moet ik je ook teleurstellen. Je houdt alsnog een suikerrijk product over die een bloedsuikerpiek teweeg brengt.

Zelfs de koekjes met de meeste zoetstoffen zijn gevaarlijk. 

Mag ik dan nooit wat lekkers?

Zeker wel. Ook ik eet graag iets lekkers. Alleen geen koekjes of andere zoete tussendoortjes. Ze laten vrijwel allemaal onze bloedsuikerspiegel pieken en dalen, zorgen voor eetbuien en maken je dik. 


Als je mij streng vindt, dan is dat maar zo. Maar het is nu eenmaal voor onze eigen gezondheid belangrijk om dit soort ongezonde producten voor eens en voor altijd te laten staan. Er is geen compromis te sluiten.

  • Zoete snacks werken verslavend en daar moeten we zo snel mogelijk van afkicken als we een gezond en fit leven willen leiden.

Niemand zit te wachten op overgewicht, nierfalen, blindheid, of afgezette ledematen. Dat zijn namelijk bittere gevolgen van diabetes type 2. Stop dan ook met het veroorzaken van deze problemen en eet gezond voedsel.


#6 Gebak & taart

Net als koek is een gebakje wat meel gemengd met een heleboel suiker. Ben jij sterk genoeg om volmondig "nee" te zeggen tegen een stukje taart bij een verjaardag of op het werk? Schouderklopje voor jou!

Kun je geen nee zeggen? Dan moet je maar hopen dat er wat ongezoete zuivel en boter in zit waardoor de bloedsuikerpiek nog enigszins wordt gedempt. 

Gelukkig voor jou en mij zijn er wel twee soorten taart die je mag eten bij diabetes. Zelf maak ik die geregeld.

  • De eerste is een zelfgemaakte kwarktaart met gezonde zoetstof (zoals stevia). dus NIET een kwarktaart uit een pakje waar en lading suiker aan is toegevoegd. Nee, voor de bodem kun je amandelmeel gebruiken en voor de smaak van de kwark kun je verschillende extracten gebruiken. 
  • De andere is een hartige taart met veel groenten, vlees en kaas. Denk aan quiche. In plaats van meel kun je gebruik maken van eieren. 

Taarten & gebak die je verder in de winkel kunt kopen mag je niet eten bij diabetes. 


#7 Chips

Even wat anders dan de vorige besproken zoete producten. Chips.

Al het voorgaande wat je niet wilt drinken of eten bij suikerziekte zijn stuk voor stuk producten rijk aan suiker. Bij chips is het een wat ander verhaal, aangezien het juist meer vetten en koolhydraten bevat.

Dit heeft één voordeel. Het laat de bloedsuikerspiegel niet zo hard stijgen als frisdrank of een koekje.

Toch mag je ook chips niet eten bij diabetes aangezien het behoorlijk wat nadelen met zich meebrengt...

...chips bestaat namelijk uit:

  • Aardappel
  • Transvetten
  • Zout

Met name het frituurvet is hetgeen wat zo ongezond is. Daarnaast helpt het natuurlijk niet dat chips gemaakt is van aardappel, wat ene hoge glycemische lading heeft. 

Verder bevat chips nagenoeg geen bruikbare voedingsstoffen. Door het frituurproces gaan deze allemaal verloren. 

  • In feite werk je niets anders naar binnen dan een hoop waardeloze calorieën
Heel handig voor diegene die flink wat aan wil komen. Eet een zak chips leeg en binnen no-time heb je weer trek. Aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën komen is nog nooit zo makkelijk geweest.

De ongezonde vetten in chips zorgen er tevens voor dat je vet opslaat op plekken waar de meeste mensen het juist niet willen. Rond je middel bijvoorbeeld.

Ondanks dat chips niet zoet is, mag je het niet eten als je diabetes hebt. 


#8 Snoep en chocola mag je niet eten bij diabetes

De gemiddelde reep chocolade bestaat voor meer dan de helft uit suiker. Eet een snoepje en je eet in feite pure suiker met een smaakje. Deze tussendoortjes mag je niet eten met diabetes type 2. 

Krijg je tussen maaltijden door toch zin om te snacken? Dan kunnen we concluderen dat je ofwel:

  • Te weinig hebt gegeten
  • Of een maaltijd hebt gehad te laag in voedingsstoffen

Een probleem van te weinig of niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen is dat je snel weer zin krijgt in eten.

Een gevolg daarvan is dat je dan meestal voor iets makkelijks kiest. 

Dit zijn vaak niet de gezonde keuzes aangezien het ons op iedere hoek van de straat erg moeilijk wordt gemaakt om iets gezonds te kiezen. Kijk naar een gemiddelde 'to-go' shop, waarbij de schappen voor meer dan 90% bestaan uit voedsel die je als diabeet niet moet eten.

Het beste wat je dan kunt eten is een stukje kaas, een handje noten, wat olijven of vleeswaren zonder brood.

Kies de juiste chocolade

Een andere geschikte snack is chocolade met op zijn minst 75% cacao. Het liefst eet je chocolade van 85% cacao of meer. Dit zit boordevol goede stoffen. Je krijgt er energie van, raakt snel verzadigd en je doet je lichaam er ook nog eens een plezier mee gezien de voedzaamheid.


#9 Pizza, pasta en bladerdeeg

Als je vandaag heel goed bezig wilt zijn dan kies je er nu voor om een vuilniszak te pakken. Doe daar alles in wat je in huis hebt aan deegwaren.

  • Witte pasta, pizza en broodjes. De koekjes mogen er ook bij. Heb je nog restjes in je koelkast? Dat mag allemaal in de vuilniszak

Waarom ben ik hier zo stellig in?

Simpel. Deegwaren worden gemaakt van meel. 

Meel is in feite waardeloos voor je lichaam. Het zijn lege calorieën die je bloedsuikerspiegel in korte tijd snel verhogen.

Ook ik vind pizza erg lekker, maar je kunt het beslist niet eten bij diabetes.

Onder deegwaren verstaan we pizza, witte pasta en broodjes maar ook producten met bladerdeeg. 

Denk aan loempia's, appelflappen of saucijzenbroodjes. Al dit soort producten zijn funest voor je bloedsuiker.

Wacht niet langer en ruim het nu op.

Gelukkig is er één uitzondering

Je maakt het als volgt:

  • Pak een grote (wok)pan
  • Bak hierin rijkelijk groenten met alle kleuren van de regenboog
  • Bak er een klein beetje vlees of vis doorheen of naast
  • Vervolgens maak je een saus van volle crème fraîche, witte of rode wijn, pesto of anders wat olijfolie met tomaten. 
  • Kook één, maximaal twee handjes volkoren pasta

Deze uitzondering is alleen voor jou als je in het bezit bent van veel zelfdiscipline.

We waren het er al over eens dat suikers en koolhydraten in het algemeen verslavend werken. Daarom is het zo veel mogelijk laten staan daarvan het beste wat je kunt doen. Wil je van de suikers afkomen dan onderga je een soort afkickproces.

Kun je het bij deze lage hoeveelheid koolhydraten houden en eet je daarnaast rijkelijk groenten en wat vlees? Dan kun je toch wat pasta eten. Kies wel de volkorenvariant en laat witte deegsoorten hoe dan ook weg uit je voedingspatroon.


#10 Plantaardige oliën

Nog niet zo lang geleden is er een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat specifieke plantaardige oliën gunstig zijn in het voorkomen van diabetes type 2 (bron). Er wordt beweerd dat mensen die geregeld plantaardige oliën nuttigen tot 35 procent minder kans hebben op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Er is echter één probleem. Dit hele onderzoek is gefinancierd door één van 's werelds grootste voedingsproducenten; Unilever.

Zij verwerken plantaardige oliën zoals sojaolie, maïsolie, margarine, halvarine en met name zonnebloemolie maar al te graag in hun producten.

Deze plantaardige oliën hebben een ongezond hoog gehalte aan omega 6-vetzuren.

En chips wordt gefrituurd in zonnebloemolie. Ik neem aan dat je wel weet dat chips je niet gaat helpen bij het voorkomen en genezen van diabetes type 2.

Met name de veelvuldige consumptie van omega 6-vetzuren is regelrecht ongezond. Het probleem is dat we tegenwoordig veel te veel omega 6 nuttigen. Daartegenover krijgen we weer te weinig omega 3-vetzuren binnen. Deze hoeveelheden omega 6-vetzuren werken ontstekingsbevorderend en kunnen ziektes als het metabool syndroom en diabetes type 2 verergeren. 

Plantaardige olie verboden... wat nu?

Gelukkig zijn niet alle plantaardige oliën slecht voor je.


Kokosolie bijvoorbeeld is zeer geschikt om in te bakken. Voorheen was kokosolie vrij prijzig en enkel te koop in gezondheidswinkels. Tegenwoordig is de aanschafprijs sterk gedaald en kun je het gewoon in de supermarkt kopen.


Olijfolie is een gezonde olie vooral geschikt in koude gerechten en sauzen. Je kunt olijfolie wel verhitten, maar dan het liefst pas op het laatst. Als je olijfolie te lang verhit dan is het minder gezond voor je lichaam.


#11 Kant-en-klaar maaltijden

Voorverpakte maaltijden die je een paar minuten in de magnetron zet om vervolgens aan te vallen. Deze producten zouden niet eens door mogen gaan als 'maaltijden' of 'voedsel'.

Kant-en-klare maaltijden zitten vol geur-, kleur- en smaakstoffen. Om over de overdaad aan suiker, zout, meel en ontstekingsbevorderende vetten nog maar niet te spreken.

Wat met name een kwalijke zaak is, is het gebrek aan enige waarde voor ons lichaam. Laat je ook bij kant-en-klare maaltijden niet misleiden door hun mooie verpakking.

De keurmerken en termen als 'Ik kies bewust' of 'Gezonde Keuze' zeggen in dit geval niets.

Tenzij je wat stukjes boerenkool vermengd met suiker, zout en omega 6-rijke olie een gezonde keuze vindt. 

We weten allemaal dat dit voor onze gezondheid absoluut af te raden is.

Als je een gezonde maaltijd op tafel wilt zetten waar jij jezelf en je lichaam een groot plezier mee doet, dan kost dat nu eenmaal wat tijd. Houd het simpel en gezond. Door onze recepten te gebruiken heb je binnen een handomdraai een gezonde, voedzame en heerlijke maaltijd klaar.


#12 Sauzen die je niet zelf gemaakt hebt

De meeste sauzen die je in de supermarkt kunt kopen bevatten veel ongezonde vetten, suiker en andere ongezonde toevoegingen. Het enige wat je ervan krijgt is overgewicht en een bloedsuikerpiek.

Tevens heb ik nog nooit van iemand gehoord: "goh, die knoflooksaus uit pot vind ik nu zó lekker!". Het lijkt vaak meer een kwestie van gemakzucht dan dat we echt blij zijn met die sauzen.

Als je diabetes type 2 hebt mag je deze voorverpakte sauzen niet eten. 

Een troost is dat dergelijke sauzen in veel mindere mate worden genuttigd dan frisdrank, snoep, koekjes en chips. Vandaar dat ik er nu pas over begin. Het is beter om eerst hardnekkige gewoontes zoals de suikerrijke drankjes en andere ongezonde gewoontes de das om te doen. 

Dit betekent overigens niet dat je nu ongegeneerd potten pastasaus kunt uitstrooien over je maaltijd. Een saus uit de supermarkt zoals pastasaus, whiskysaus, ketchup of mayonaise kun je beter niet eten bij diabetes type 2.

Zelf een gezonde saus maken is naast dat het veel beter voor je is vaak ook nog eens veel lekkerder. Het hoeft niet moeilijk te zijn om een top-saus op tafel te zetten.

HOE JE ZELF EEN GEZONDE SAUS MAAKT

We beginnen niet zoals Unilever (Calvé) met het toevoegen van belachelijke hoeveelheden suiker aan een omega 6 rijke olie. Nee, dat zijn juist de dingen die we willen vermijden. 


Stap 1: We kiezen een gezonde basis voor onze saus. Denk aan:

  • Vetrijke zuivel zoals crème fraîche of volle (Griekse) yoghurt
  • Olijfolie
  • Koolzaadolie
  • Rode wijn
  • Kokosmelk
  • Appelazijn

Stap 2: Daarna doe je er gezonde ingrediënten naar keuze in.

Drie voorbeelden van gezonde sauzen:

  • Combineer olijfolie met een beetje vers geperst citroensap en wat Italiaanse kruiden.
  • Griekse yoghurt kun je combineren met wat olijfolie, twee uitgeperste teentjes knoflook en wat peper en zout. Om het iets dunner te maken kun je altijd een klein beetje water toevoegen.
  • Een champignon-roomsaus maken van gebakken champignons, crème fraîche en een scheutje witte wijn.

Alle drie de varianten zijn niet alleen heerlijk. Je hebt ze binnen een handomdraai gemaakt en daarnaast dragen ze bij aan de voorkoming en genezing van diabetes type 2.

Het Diabetesvrij Geheim

Het belangrijkste is het vermijden van de ongezonde producten in je eetpatroon. Wanneer je dit doet ben je al een heel eind op weg naar een stabiele bloedsuiker. Maar er is meer nodig om je diabetes type 2 volledig te kunnen genezen. 

Kortgeleden is gebleken dat het mogelijk is om diabetes type 2 om te keren door je levensstijl aan te passen. Met name het veranderen van je eetpatroon is belangrijk. Niet alleen het vermijden van producten, maar juist het aanleren van producten die gezond zijn gaan je hierbij helpen. 

Dit is allemaal mogelijk zonder dat je dure of bijzondere producten moet kopen. Alles ligt gewoon in de supermarkt.

Je keert het om met de simpele methode die het "Diabetesvrij Geheim" wordt genoemd. Hierin leer je onder andere:

  • Hoe je diabetes type 2 hebt gekregen
  • Wat je moet doen om diabetes type 2 zo snel mogelijk te elimineren
  • De belangrijkste tips die je kunt toepassen om het omkeren van je diabetes binnen enkele weken mogelijk te maken.

Laat hieronder je e-mailadres achter, dan stuur ik je het e-boek gratis en direct op. 

Groetjes, 

Marloes Schuurman

DEEL DEZE BLOG
    Marloes Schuurman
     

  • Jaap Johan van der Zee schreef:

    Met dank voor deze goede informatie die ik de komende dagen zal lezen en waar ik me aan zal houden

  • >